Eidsvolltur lørdag 18. oktober 2014

Lørdag 18. oktober var noen av oss på besøk på Eidsvoll hovedgård, et lite dykk tilbake i vår historie, kanskje til den viktigste begivenheten for utviklingen av det moderne Norge.

Bildet er tatt i selve rikssalen: Torunn Hammer Haarberg, Mona Sveistrup, Britt Ohrem Brastein, omviseren vår Marit, Hilde Eskedal, Sissel Hobæk og Lill Bjørvik. Margaret Støle Karlsen har tatt bildet.

EIDSVOLLJENTER

Selve rikssalen ligger i annen etasje i midtre del av bygget. Dette skulle bli gårdens ballsal, men var ikke ferdig i 1814. Derfor fikk Carsten Anker kledd veggene med uhøvlet plank, som ble malt over med kalk og deretter stenket med mørk maling, slik at de så «marmorert» ut. Ankers malerisamling ble hengt opp og girlandere av granbar omkranset salen. På den ene veggen hang et bilde av Afrodite på en seng, med bar overkropp, men det bildet måtte flyttes ut i gangen da representantene som satt rett imot ikke kunne ta øynene fra det. Benkene er smale og uten ryggstø, så bekvemt var det nok ikke å sitte der dag etter dag.

Rundt i bygget er det skjulte ganger og trapper, slik at tjenerne kunne bevege seg uten å forstyrre forsamlingen. (Omviseren fortalte at tjenestepikene da knyttet opp skjørtene for å løpe i disse smale og bratte trappene – og derav ordet oppskjørtet).

Bygningen er på 2000 kvm, og er ikke veldig imponerende utstyrt hvis man sammenlikner med slott og storgårder i Europa.  Gården ble bygd i 1770 som hovedgård til Eidsvoll jernverk. I 1794 kjøpte Carsten Anker jernverket og begynte en omfattende ombygging av huset. I 1811 flyttet Anker-familien inn. De store, offisielle rommene ble tapetsert og dekorert etter datidens mote, mens de private gemakker til Carsten Anker og hans kone fikk malte panelvegger og malte gulv. Gården var en av Norges flotteste storgårder på sin tid.

Vi syv som deltok syntes besøket på Eidsvoll var veldig interessant. Fristende å gjenta det.

Eidsvoll Enig Og Tro